قضاى روزه فقط
قضاى روزه فقط
منبع: مجله پرسمان
طبق رواياتى كه از ائمه اطهار (ع) گزارش شده، كيفيت عبادت خانمها در مواردى خاص (عذر شرعى مثل ايام عادت) دچار تغيير مىشود; از جمله اين تغييرات، عدم وجوب قضاى نمازها و وجوب به جاى آوردن قضاى روزه است . البته بايد توجه داشت:
الف) برطرف شدن موقتى نماز، به معناى عدم جواز هر گونه عبادت ديگر نيست . زنها مىتوانند در آن چند روز مخصوص هنگام نماز وضو گرفته، بر سجاده نماز بنشينند و به گفتن اذكار و خواندن ادعيه بپردازند; حتى كراهت قرائت قرآن در اين ايام نيز به معناى كمتر بودن ثواب آن است . پس: عبادت تعطيل نمىشود، فقط دچار تغيير كمى و كيفى مىگردد .
ب) نماز، معراج مؤمن و عمود دين است; اما چه نمازى؟ آيا هر نمازى مىتواند اين قابليت را داشته باشد؟ واقعيت آن است كه انسان بايد به گونهاى كه رضايتخدا در آن است، با خدا رابطه برقرار كند; مثلا همين نماز باعظمت و اثرساز را نمىتوان از دو ركعتبه سه ركعت تغيير داد; چون رابطه با خدا، رابطهاى دو طرفه است . تنظيم كيفيت و چگونگى ساختار رابطه به دست طرفين رابطه است و هر چه اين رابطه عاشقانهتر باشد، ميزان محوريت نظر و خواست معشوق بيشتر شده، عاشق سعى مىكند آن طور كه معشوق مىپسندد رابطه برقرار كند . پس به حكم «پسندم آنچه را جانان پسندد» خدا نماز دو ركعتى مىپسندد نه سه ركعتى . همچنين خداوند عبادت زنها در موارد خاص را در قالب اذكار، ادعيه، نيايش و توسل مىپسندد نه در قالب نماز .
بنابراين، ايجاد تغيير در ساختار عبادت زنها نه به معناى پست و ناقابل دانستن آنها است و نه به معناى عدم نيازشان به عبادت; تنها علت اين تغيير، حكمت و مصلحتبينى خدا است و دستورهاى او، به حكم مهربان بودنش، همگى، جلوهاى از رحمت و مهربانى او است .
پس از توجه به نكات ياد شده، براى درك علت عدم وجوب قضاى نماز و وجوب انجام قضاى روزه عنايتبه روايت زير سودمند است:
حضرت امام صادق (ع) فرمود: روزه ماه مبارك رمضان در تمام سال يك ماه بيشتر نيست، اما نماز هر روز و شب به جاى آورده مىشود . چون جبران كردن آن همه نماز موجب سختى و آزار زن است، خداوند به جهت راحتى و رفع سختى قضاى نماز را نخواسته است; ولى روزه در سال يك ماه بيشتر نيست و زن نيز حداكثر ده روز از اين مدت را، به خاطر عادت، روزه نمىگيرد; بنابراين، در انجام قضاى روزه تصور سختى و مشقت راه ندارد . حتى اگر نياز باشد بيش ازده روز نيز جبران گردد، باز مشكلى در كار نخواهد بود . (1) پس سبب وجوب قضاى روزه آن ايام مخصوص، عدم دشوارى آن و علت عدم وجوب قضاى نماز و سختى و دشوارى آن است .
پىنوشت:
1 . جهت آگاهى بيشتر ر . ك: علل الشرايع، ج1، بابا224، حديث2 .
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}